piątek, 4 marca 2011

Drożdżowa plecionka z serem i dżemem




Znowu sięgnęłam po przepis znaleziony u Tatter. Tym razem obyło się bez niespodzianek i plecionki wyszły przepyszne :-) Co prawda dokonałam pewnych zmian, ale to bardzo niewielkie zmiany, bo  zamiast mąki do masy serowej dodałam wiórki kokosowe, a zamiast świeżych owoców dałam dżem. Tatter zrobiła wersję bardziej letnią, a ja zimową (z kolei w oryginale występuje 'lemon curd'). Co kto lubi, do wyboru :-)





Przepis na dwie plecionki:

Zaczyn:

- 170 g ciepłego mleka

- 2 łyżeczki cukru

- 15 g świeżych drożdży

- 60 g białej pszennej mąki chlebowej


Wszystko razem wymieszać , przykryć i odstawić na ok. 15 minut (aż zacznie mocno "bąbelkować")


Ciasto właściwe:

- 170 g jogurtu (dowolnego)

- 2 duże jajka

- 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii

- 650 g białej pszennej mąki chlebowej

- 2 łyżeczki soli

- 100 g cukru

- 115 g masła, miękkiego


Zaczyn połączyć z resztą składników i wyrobić gładkie, lśniące, nieco lepkie ciasto. Odstawić na 90 minut. W tym czasie przygotować nadzienie.


Nadzienie:

- 200 g kremowego serka

- 50 g cukru

- 55 g kwaśnej śmietany

- 2 łyżeczki soku z cytryny

- kilka łyżek drobno zmielonych wiórków kokosowych (w oryginale 30 g mąki)


- dżem (truskawkowy)


Wszystko razem (oprócz dżemu) wymieszać na gładką masę.


Wyrośnięte ciasto odgazować i podzielić na dwie równe części. Każdą z nich rozwałkować na prostokąt (o dłuższym boku równym długości blachy). Na środku rozsmarować nadzienie serowe, a na wierzchu rozłożyć łyżeczką dżem. Obydwa boki ciasta pociąć na równe paski i zakładać je na siebie (na nadzieniu) tak, aby utworzył się "niby-warkocz" (tak jak tutaj). Gotowe plecionki przenieść na blachę. Przykryć i zostawić do wyrośnięcia na 50 minut.

W tym czasie nagrzać piekarnik do 190 st.C. Wyrośnięte plecionki wstawić do piekarnika i piec ok. 30 minut. Wyjąć i jeszcze gorące polukrować.



16 komentarzy:

  1. Bardzo lubię takie ciasta, a twoje wygląda niezwykle kusząco i smacznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowna ta plecionka! Też mam na nią chęć:) Z serem i dzemem , o tak bardzo podoba mi się ta wersja:-)

    Pozdrowienia Evenko:*

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja lubie takie plecionki... Twoje sa po prostu przeurocze :) I to nadzienie...mniam :))

    OdpowiedzUsuń
  4. wspaniale wyglada!!!!!!!! bardzo apetycznie :) porywam kawalatek i uciekam do pracy :)
    Milego dnia-pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jak znalazł na niedzielne śniadanie do kawki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo, ładna ta Twoja plecionka, taka równa. I musi być pycha, jak każde zresztą ciasto z serem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. PO prostu cudowna! Smak to sobie mogę wyobrazić...Mam pyszne mleko,jak bym do niego taki kawałek chałki mogła poprosić?

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudowna ta Twoja plecionka Evenko:)Nie wiem kiedy sie skusze,czeka na mnie jeszcze Twoja jagodzianka do zrobienia:)
    Pozdrawiam ,Aneta

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję Wam wszystkim za komentarze i pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. piekny warkocz:) z serem i dzemem to napewno smakuje pysznie, a do tego kubek mleka i mialabym uczte...:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam! Tak pięknie wygląda Twoja plecionka, że musiałam ją zrobić! Niestety nie mogłam mieć takiego nadzienia, ale wykorzystałam tarte migdały, które od dawna leżały w szafce i tak oto dzisiaj uraczyłam rodzinkę plecionką z nadzieniem marcepanowym (z przepisu na krajankę), które posmarowałam jeszcze dla złamania słodyczy odrobiną morelowego dżemu i wyszła przeeepyszna! Dziękuję bardzo za ten przepis i za całego bloga, który jest moją inspiracją coraz częściej.
    Pozdrawiam, chaneal.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiłam! I oswiadczam, ze jest pyszna..nie..nie.. bajecznie pyszna!!:))

    OdpowiedzUsuń